У столиці відкрилася виставка «Смертельний шлях» про трагедію у Бабиному Яру
Опубліковано 28 вересня 2016 року о 16:47
Сьогодні головному корпусі Національного музею історії України у Другій світовій війні презентували виставку «Смертельний шлях», присвячену 75-й річниці трагедії Бабиного Яру. В основу експозиції покладені фондові колекції Меморіального комплексу із залученням матеріалів Галузевого державного архіву СБУ, Державного архіву Київської області.
На виставці представлено понад 500 музейних предметів, зокрема художні та вишиті полотна на тему Бабиного Яру, автентична бруківка, скрині та валізи, окуляри, фотографії, годинники.
Представники ромської громади надали музейникам особисті речі, яскраві хустки, книги. Унікальним експонатом виставки є також піаніно киянки Єлизавети Бріксман-Рєпніної, 32-річної молодої жінки, яку було розстріляно у Бабиному Яру. Музичний інструмент був переданий Історико-меморіальним музеєм «Героїзм і Голокост». Сьогодні на ньому грав онук єврея, якому в ті моторошні дні дивом вдалося врятуватися.
«Дідусь мені розказував про той час. Як німці зайшли у Київ, як всіх євреїв вели вулицею Мельникова, як він з мамою та молодшою сестрою, якій було 5 років, йшов разом, як людей розділяли на колони – чоловічу та жіночу, як загинули його близькі, його незнайомий чоловік підштовхнув і дідусь зміг сховатись у водостічній трубі, як він чув згори всі крики, постріли і як тікав через єврейський цвинтар», – розповів молодий музикант Даніель Штейн.
Документальна частина виставкового проекту розкриває антисемітську доктрину нацизму та її втілення в Німеччині, Європі й Україні; механізми підготовки до широкомасштабних акцій у Бабиному Яру, їх хід і спроби приховати сліди злодіянь.
Уперше музейними засобами висвітлюється геноцид ромів. Комплекси «Праведників Бабиного Яру» подані через призму дилеми – рефлекс самозбереження чи загальнолюдські принципи. Водночас документально окреслені й негативні епізоди нашої історії, зокрема допомога окупантам у так званому «остаточному вирішенні єврейського питання» з боку місцевих колаборантів.
Документальні розділи виставки доповнюються художньо-образними композиціями:
«Коли руйнується світ» – втілення смертельного шляху до Бабиного Яру. Він інстальований із використанням автентичної бруківки та оригінальних речей жертв. В основі – однойменне художнє панно Ади Рибачук і Володимира Мельниченка.
«Розстріляний звук» – композиція, у центрі якої піаніно 32-річної киянки Єлизавети Бріксман-Рєпніної, розстріляної в Бабиному Яру.
Завершилася презентація виставки показом документального фільму «Праведники світу. Київ. Бабин Яр» (2015р.).
Виставка відкрита для відвідувачів.
За матеріалами: http://mincult.kmu.gov.ua/