Всесвітній день захисту прав споживачів
Опубліковано 15 березня 2017 року о 10:58
15 березня відзначається важливе свято для всіх жителів планети — Всесвітній день захисту прав споживачів. Датою для святкування цього дня була обрана річниця з дня історичного виступу американського президента Джона Кеннеді 1961 року, були сформовані чотири головних права споживача: право на безпеку, право на інформацію, право на вибір і право бути почутим (захист своєї думки).
Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове оточуюче середовище. Нинішній Кодекс містить ці основні права. Кожен повинен чітко засвоїти їх і реалізовувати у разі виникнення конфліктної ситуації.
У 1961 році в Нідерландах створили і зареєстрували незалежну Всесвітню організацію союзів споживачів (CI). В її складі 180 структур з 72-х країн щодо захисту прав громадян всього світу в організаціях міжнародного значення, таких як ООН, ЮНЕСКО та інших. CI також забезпечує інформацією організації, що займаються правовим захистом споживачів, і сприяє навчанню їх співробітників.
Ще одна асоціація під назвою «Справедлива торгівля», є громадським органом і вносить істотний внесок у сферу охорони наших прав. Рух засновано в 1960 році, включає близько 200 структур з 115 країн і займається розробкою стандартів і наглядом за їх впровадженням, маркуванням продукції і процесом торгівлі в цілому.
В цей день прийнято говорити про найважливіші принципи взаємодії виробника і споживача товарів. Зокрема, на всіх рівнях сьогодні декларується право людини на відшкодування збитку при купівлі неякісного товару. Крім того, в цьому аспекті зараз розглядається і право кожного з нас на проживання в здоровому навколишньому середовищі.
Засобами друку і масової інформації в даний час все частіше висвітлюється ця тема, для того щоб, опинившись в спірній ситуації, споживач знав і розумів, у чому полягають його права та обов'язки.
Як бути, коли порушуються права споживача?
У таких випадках варто запам'ятати всього кілька моментів: завжди читайте інформацію на етикетці, вона повинна бути написана державною мовою, якщо сумніви в правильності вибору того чи іншого товару або послуги все ж таки присутні, то краще пошукати додаткові дані на сайті виробника, в засобах масової інформації або порадитися з професіоналами.
Намагайтеся якомога уважніше відстежувати термін придатності придбаних продуктів. Якщо він минув, а товар все ще лежить на полиці магазину, варто згадати про свої права та звернутися до відповідних контролюючих органів. Продавець зобов'язаний видати чек, квитанцію або договір про надання послуг. Якщо з якихось причин нічого подібного вам не дали, то це привід для з'ясування обставин. Не забувайте, що всі претензії до продавця ви можете висловити тільки при наявності чека або документа, що підтверджує факт покупки (надання послуги). Відшкодування збитку також проводиться за обов'язкової наявності документа, що підтверджує покупку (надання послуги). У випадку якщо у вас виникли сумніви в належній якості придбаного товару або послуги, то знову ж слід звернутися до відповідних контролюючих органів.
Для забезпечення безпеки здоров’я споживача ведеться контроль над якістю продаваних продуктів харчування, медикаментів, предметів побуту, одягу. Покупець, висуваючи обгрунтовані претензії, сподівається на допомогу з боку захисних органів, підкріплену законами.
В Україні захистом прав споживачів займається Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів (вул. Грінченка, 1, м. Київ, 01001; тел. 279 12 70) та Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві (вул. Некрасовська, 10/8, м. Київ; тел. 486 54 86).
Щиро радимо споживачам – вивчайте, використовуйте законодавство про захист прав споживачів та захищайте свої права!