Підвищуємо політичну культуру громадян
Опубліковано 03 лютого 2016 року о 17:27
Сучасна Україна являє собою молоду незалежну державу з великим потенціалом у науці, промисловості, культурі. Вона має все необхідне для того, щоб стати однією із найрозвиненіших держав світу. Розуміння цього має якнайшвидше дійти до кожного жителя України. Але, на жаль, сьогодні лише невелика частка жителів розуміє важливість розвитку всіх сфер діяльності та всебічного розвитку кожної людини, яка проживає на території України.
Правова освіта та культура українського суспільства, яка є частиною його загальної культури та одним з головних показників рівня розвитку суспільства, наразі перебуває лише на стадії формування й потребує цілеспрямованої діяльності з її становлення та активного розвитку.
Становлення в Україні демократичної правової держави потребує суттєвогопідвищення правосвідомості громадян, їх політичної культури, формуванняповаги до закону, створення ефективного механізму захисту прав і свободнаселення. Потребують вирішення на державному рівні питання подальшогорозвитку правосвідомості населення, подолання правового нігілізму, задоволенняпотреб громадян у одержанні знань про право. Це може бути забезпечено,насамперед, шляхом удосконалення правової освіти та культури населення.
Розвиток українського суспільства на сучасному етапі призвів до стрімкого зростання політичної активності громадян, їх спільнот та об’єднань, підвищення ролі різних суспільно-політичних інституцій у житті держави.
Демократизація суспільного життя призводить до втягнення у вирішення проблем суспільства все більш широких мас населення, що в свою чергу породжує потребу в регулюванні цієї участі, уникненні негативних її наслідків.
Одним із найдієвіших чинників, від якого залежить розвиток України як правової, демократичної та соціальної держави, є правова культура її громадян. Правова культура охоплює правові цінності, визначає рівень демократії та законності, регулює суспільні відносини. Крім того, правова культура є невід'ємним елементом механізму реалізації конституційних прав громадян нарівні з нормами, які закріплюють ці права, їх гарантіями, юридичними обов'язками та правосвідомістю.
Актуальність проблеми визначається гострою необхідністю всебічного розвитку громадянської правосвідомості, задоволенням потреби у правовій інформації, заохоченням громадськості до участі в будівництві демократичної, соціальної держави.
Одночасно виникає необхідність в забезпеченні прогнозування політичного життя, процесів, які при цьому відбуваються, забезпеченні кваліфікованого аналізу та вирішення політичних дилем, які виникають у суспільстві на сучасному етапі.
У сучасних умовах розбудови правової держави та громадянського суспільства в Україні значно зростає роль правової освіти і політичної культуринаселення, що викликано ускладненням економічних і політичних процесів,соціальних відносин.
Правова освіта — це структурний компонент освіти в Україні, процес набуття правових знань, навичок та вмінь, формування поваги до права, закону,прав та свобод людини, відповідних правових орієнтацій та оцінок, правовихповедінкових установок та мотивів правомірної поведінки тощо.
Право громадян України на набуття необхідного обсягу правових знань забезпечується мережею загальних та спеціалізованих закладів освіти незалежно від форм власності, правовим інформуванням населення через засоби масової інформації та культурно-освітні установи.
Правова освіта населення полягає у здійсненні комплексу заходів виховного, навчального та інформаційного характеру, спрямованих на створення належних умов для набуття громадянами обсягу правових знань танавичок у їх застосуванні, необхідних для реалізації громадянами своїх прав ісвобод, а також виконання покладених на них обов’язків.
Правова освіта – невід’ємна частина загальної культури громадянина, умова формування правової та політичної свідомості. Життя в громадянськомусуспільстві формує правову свідомість (позитивну чи негативну) незалежно від того, як відбувається (стихійно чи цілеспрямовано в рамках правової освіти)цей процес. Але правова освіта є запорукою того, що право стає регуляторомжиття індивіда, а не перешкодою на шляху вирішення його особистих завдань.
У сучасних умовах саме правова освіта може стати найважливішим чинником розвитку особи, становлення громадянського суспільства й демократичноїправової держави в сучасній Україні, громадяни якої зможуть жити в соціально-правовій злагоді одне з одним, з державою, владою, політичнимипартіями, громадськими рухами тощо.
Завдання правової освіти та культури в тому, щоб досягти такого рівня правосвідомості, коли кожен член суспільства дотримувався б соціальних правил поведінки та правових норм виключно завдяки внутрішній потребі,власним переконанням, а не під страхом примусу. У цьому й полягає формування мотивів та звичок правомірної, соціально активної поведінки.
Справжня правова та політична культура особи невід'ємна від її правомірної поведінки. А правомірна поведінка є результатом реалізації її позитивної правосвідомості. Слід зазначити, що сьогодні з фінансово-економічних, організаційних, політичних причин рівень правосвідомості низький. Тому для підвищення правової свідомості та культури, тобто правової просвіти громадян, необхідно:
• поширення юридичної літератури, доступної за ціною та способом викладення матеріалу;
• роз'яснення чинного законодавства в засобах масової інформації;
• удосконалення системи викладання правових дисциплін і правового виховання;
• широке залучення молоді та досвідчених науковців до науково-практичних конференцій з правової тематики.
Поведінка особи має бути свідомою. Вироблення звички до дотримання правових норм, до правомірної поведінки – головне та найскладніше завданняправової освіти.
Формування правової свідомості, правової освіти і політичної культури в нашому суспільстві не відбувалося і не може відбуватися у майбутньому стихійно, саме собою. Воно має бути результатом активної діяльності суспільства, усіх його громадян, кожної особи.
По-перше, на формування правової свідомості, правової освіти таполітичної культури впливає увесь процес правотворчості, процес реалізації тазастосування правових норм державними органами України, стан законності іправопорядку, розвиток правовідносин.
По-друге, розкриття рушійних сил правової культури суспільства дозволяє вивести дослідження правової культури на нові рубежі з обліком інтенсивних процесів взаємодії національних правових культур. Значення цієїпроблеми для України розкривається на прикладі адаптації законодавства України до міжнародних норм і стандартів прав людини, а також гармонізаціїзаконодавства України із нормативними актами Європейського Союзу.
По-третє, головну увагу в процесі формування правової свідомості, правової освіти та політичної культури суспільства потрібно все ж таки зосередити на формуванні в кожної людині позитивно-правових знань та психологічних механізмів поваги до права у структурі правосвідомості, визначення (що потребує наукового поняття) теоретичної моделі та концепціїформування правової освіти та політичної культури особи.
Тому в Україні має постійно зростати мотивація активного формування правової свідомості, правової освіти та політичної культури всіх суб'єктів суспільних відносин, оскільки без них неможливо втілити в життя поставленумету – збудувати громадянське суспільство. Правова освіта та політична культура громадян є основою, фундаментом нового суспільства в Україні.
Адже громадяни є єдиним чинником, здатним утворювати державу і правопорядок, приводячи в дію Конституцію України і законодавство. Успішневирішення цих завдань залежить від багатьох факторів, але здебільшого відрівня організації правової освіти і виховання населення країни.
Проблема правової свідомості, правової освіти та політичної культури ще тривалий час буде актуальною, а необхідність її дослідження безпосередньовипливає із конституційного проголошення України правовою державою. Цеобумовлює потребу в неухильному зростанні і досягненні високого рівня правової освіти та правової культури кожного громадянина, кожної посадовоїособи, кожного державного службовця і, особливо, професійних юристів, наяких припадає головна робота у законотворчості і застосуванні права. Лишетоді рівень правової освіти та політичної культури населення досягне найвищого щабля розвитку, лише тоді кожен громадянин держави відчує власну приналежність до правового життя країни, буде активним учасникомправового процесу і матиме змогу самостійно аналізувати чинне законодавство,відзначаючи його здобутки і недоліки.
Досвід формування громадянського суспільства та правової держави в Україні засвідчив нагальну потребу підвищення рівня правової культури і правосвідомості громадян. Правове виховання — це цілеспрямований постійний вплив на людину з метою формування у неї правової культури і активної правомірної поведінки. Правове виховання тісно пов'язане з усіма видами соціального виховання — моральним, політичним, естетичним та ін. Зміст правового виховання — це процес цілеспрямованого і систематичного впливу на правосвідомість особи за допомогою сукупності правовиховних заходів, певних способів і заходів, які має у своєму розпорядженні суспільство.
Проблеми правової культури ще тривалий час будуть актуальні. Це зумовлює необхідність неухильного зростання й досягнення високого рівня правової культури кожного громадянина, кожної посадової особи, кожного державного службовця й особливо професійних юристів, які виконують головну роботу із законотворення та застосування права.