15 березня відзначається Всесвітній день прав споживача
Щорічно 15 березня міжнародна спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Розбудова демократичної держави сьогодні неможлива без свідомого громадянства та реалізації прав людини як споживача, створення та проведення відповідної споживчої політики. Послідовна та виважена споживча політика України є важливим чинником ефективного розвитку ринку, що забезпечує вплив Уряду на повсякденне життя, сприяє підвищенню добробуту споживачів та, водночас, створює сприятливі умови ведення бізнесу для сумлінних виробників товарів та послуг.
«Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів», - зазначено у статті 42 Конституції України. Отже, захист споживчих прав - це складова частина захисту прав людини.
У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни та підтримки з боку держави.
У 1936 році була заснована спілка споживачів Сполучених Штатів Америки. Аналогічні організації виникли 1951 року - у Франції та Німеччині, 1957-го - у Великій Британії, у 1960-му - в Канаді. Цього ж року було засновано і Міжнародну Організацію Споживчих товариств «Consumer International», до якої сьогодні входить понад 200 національних державних, громадських, регіональних та інших консумерських організацій країн світу.
Права людини як споживача вперше офіційно окреслив Президент Сполучених Штатів Америки Джон Кеннеді, ухваливши 15 березня 1962 року «Білль про права споживачів». У документі, зокрема, визначено чотири головних права: на безпеку і якість товарів та послуг, на вірогідну інформацію про них, право на вибір та право бути вислуханим у суді, якщо першими трьома правами нехтують. Тож день проголошення Білля світова спільнота відзначає як Всесвітній день прав споживача.
Згодом до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля.
У 1973 році ХХV сесія Консультативної Асамблеї Євросоюзу ухвалила «Хартію захисту споживачів», а в 1985-му – Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи для захисту інтересів споживачів».
Згадані три документа лягли в основу адміністративно-правового механізму захисту споживачів в усьому світі.
В Україні захистом прав споживачів займається Державна служба з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів (вул. Грінченка, 1, м. Київ, 01001; тел. (044) 279 12 70) та Головне управління Держпродспоживслужби в м. Києві (вул. Некрасовська, 10/8, м. Київ; тел. (044) 486 54 86).
В разі виникнення потреби одержати безкоштовну консультацію з питань захисту прав споживачів, ви можете у відділі торгівлі та споживчого ринку Шевченківської районної вмісті Києві державної адміністрації за телефоном (044) 234-12-31.
Щиро радимо споживачам – вивчайте, використовуйте законодавство про захист прав споживачів та захищайте свої права!